Sunday, December 2, 2018

BAB 11: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


Pengurusan pelbagai upaya merupakan pengurusan yang melibatkan pelajar berkeperluan khas atau pendidikan khas. Pendidikan khas ialah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak dengan keperluan khas. Mereka termasuklah golongan yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran, serta mempunyai masalah pembelajaran. Menurut Hallahan dan Kauffman(1994) mengatakan bahawa pendidikan khas bermaksud arahan yang direka khas yang memenuhi keperluan luar biasa kanak-kanak luar biasa.  Pelajar yang mempunyai keperluan khas berada di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia dan akan mendapat pendidikan formal. Ia mempunyai syarat-syarat kelayakan dan terdapat pelbagai jenis program pendidikan yang diwujudkan di setiap sekolah. Dan ia juga mempunyai tahap umur yang telah ditetapkan dalam setiap sekolah pendidikan khas. Sebelum mereka dimasukkan ke dalam sekolah pendidikan khas, mereka perlu disahkan oleh pengamal perubatan dan boleh mengurus diri sendiri atau tidak. Manakala Program Pendidikan Khas Integrasi pula menempatkan semua pelajar pendidikan khas dan pelajar normal dalam kelas harian. Hal ini  kerana, mereka inginkan supaya pelajar biasa dengan pelajar pendidikan bergaul antara satu sama lain dan tidak rasa terpinggir.  Selain itu.ia juga mempunyai Program Pemulihan Khas dimana ia  merupakan program yang disediakan bagi membantu pelajar bagi mengatasi masalah yang khusus terutamanya dalam penguasaan kemahiran 3M.  Kesimpulannya, pengurusan pelbagai upaya memerlukan pengajaran yang efektif, kerja kognitif yang berkesan, standard prestasi yang realistik. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Guru perlu memainkan peranan dengan mengambil berat kepada pelajar yang berkeperluan khas dnan berusaha untuk membantunya.


No comments:

Post a Comment

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Blog ini disediakan khusus untuk subjek KPS 3014 iaitu Pengurusan Pembelajaran.Blog ini juga me...