Pengurusan bilik darjah adalah merujuk kepada perancangan,
pengorganisasian dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan
suasana yang berkesan. Bilik darjah merupakan tempat di mana pelajar
menghabiskan sebahagian daripada masa persekolahan. Menurut (Marland 1975)
suasana bilik darjah mungkin menjadi ‘kawan’ atau ‘lawan’ dalam proses
pembelajaran. Pengurusan bilik darjah menjadi tangungjawab guru sebagai peranan
penting dalam mengurus mengurus rutin bilik darjah dan memastikan murid-murid menjalankan tugas mengikut jadual
bertugas. Oleh itu,pengurusan bilik darjah yang baik dan sistematik dapat
meningkatkan keupayaan murid untuk belajar dan dapat menyelesaikan banyak
masalah disiplin di sekolah. Masalah-masalah disiplin timbul apabila gaya
pengajaran guru yang membosankan dari awal tahun hingga ke hujung tahun
persekolahan. Kesimpulannya, peranan guru amat penting dalam pengurusan bilik darjah kerana guru
sebagai perancang dalam kelas. Guru perlu membuat objektif pelajaran sebelum
memulakan suatu pengajaran. Guru haruslah mengelola bilik darjah agar bilik
darjah menjadi teratur dan sebagainya. Oleh itu, guru perlu membuat perancangan
terlebih awal sebelum memasuki kelas dan
memulakan suatu pengajaran.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
SELAMAT DATANG
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Blog ini disediakan khusus untuk subjek KPS 3014 iaitu Pengurusan Pembelajaran.Blog ini juga me...
-
Ia menjelaskan bahawa ahli masyarakat dan intitusi dalam sesebuah komuniti itu saling bergantung antara satu sama lain.Contoh yang kita da...
-
Teori konflik ini menganggap bahawa akan berlaku ketegangan di antara individu dan kumpulan-kumpulan dalam sesebuah masyarakat untuk bersai...
-
Teori interaksi simbolik adalah teori yang bersifat mikro.Perspektif teori ini mengkritik teori fungsionalisme dan konflik kerana terlalu...
No comments:
Post a Comment