Menurut Murphy dan Alexander(2006),definisi
pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperoleh sesuatu kefahaman dan
mengubah kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajari itu. Terdapat
beberapa peranan dan komunikasi yang
perlu diketahui oleh murid antaranya ialah komunikasi ke bawah iaitu antara
pengetua dengan guru,antara guru dengan murid dan antara guru dengan dengan ibu
bapa. Seterusnya, komunikasi ke atas iaitu guru dengan pengetua,murid dengan
guru(kaunseling), dan antara ibu bapa dengan guru. Yang terakhir ialah
komunikasi mendatar ialah antara guru dan guru. Melalui interaksi,guru dapat
melaksanakan pengurusan dan pembelajaran mengikut objektif pelajar yang
ditentukan, Melalui interaksi dengan bahan pelajaran,guru dapat menyampaikan
pelajarannya dengan berkesan. Pertukaran maklumat dan idea di antara guru dan
murid memerlukan interaksi dua hala. Kesimpulannya, interaksi dan pembelajaran
amat penting bagi seseorang murid untuk meningkatkan prestasi mereka. Hal ini
kerana, ia juga akan mnejadi pemangkin unutk meningkatkan prestasi pelajar,guru
dan sekolah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
SELAMAT DATANG
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Blog ini disediakan khusus untuk subjek KPS 3014 iaitu Pengurusan Pembelajaran.Blog ini juga me...
-
Ia menjelaskan bahawa ahli masyarakat dan intitusi dalam sesebuah komuniti itu saling bergantung antara satu sama lain.Contoh yang kita da...
-
Teori konflik ini menganggap bahawa akan berlaku ketegangan di antara individu dan kumpulan-kumpulan dalam sesebuah masyarakat untuk bersai...
-
Teori interaksi simbolik adalah teori yang bersifat mikro.Perspektif teori ini mengkritik teori fungsionalisme dan konflik kerana terlalu...
No comments:
Post a Comment