Saturday, December 1, 2018

BAB 1 : MENGURUS PEMBELAJARAN


Menurut Murphy dan Alexander(2006),definisi pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperoleh sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajari itu. Terdapat beberapa peranan  dan komunikasi yang perlu diketahui oleh murid antaranya ialah komunikasi ke bawah iaitu antara pengetua dengan guru,antara guru dengan murid dan antara guru dengan dengan ibu bapa. Seterusnya, komunikasi ke atas iaitu guru dengan pengetua,murid dengan guru(kaunseling), dan antara ibu bapa dengan guru. Yang terakhir ialah komunikasi mendatar ialah antara guru dan guru. Melalui interaksi,guru dapat melaksanakan pengurusan dan pembelajaran mengikut objektif pelajar yang ditentukan, Melalui interaksi dengan bahan pelajaran,guru dapat menyampaikan pelajarannya dengan berkesan. Pertukaran maklumat dan idea di antara guru dan murid memerlukan interaksi dua hala. Kesimpulannya, interaksi dan pembelajaran amat penting bagi seseorang murid untuk meningkatkan prestasi mereka. Hal ini kerana, ia juga akan mnejadi pemangkin unutk meningkatkan prestasi pelajar,guru dan sekolah.

No comments:

Post a Comment

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Blog ini disediakan khusus untuk subjek KPS 3014 iaitu Pengurusan Pembelajaran.Blog ini juga me...